Herstel kelders een gezamenlijke inspanning

Het college heeft op 1 oktober 2024 de uitgangspunten vastgesteld voor de samenwerking met keldereigenaren bij het herstel van de eeuwenoude kelders in het wervengebied. Er moet een kostenregeling komen op basis van een bijdrage aan de herstelkosten van een kelder. En de gemeente gaat keldereigenaren vergaand ontzorgen bij de uitvoering van het herstel. In december neemt de raad hierover een besluit. Keldereigenaren en gemeente werken de uitgangspunten daarna samen uit.

Lees meer over de uitgangspunten samenwerking bij kelderherstel

Onderzoeken

Sinds het raadsbesluit van juli 2021 heeft de gemeente verschillende onderzoeken laten doen om de voorstellen voor een kostenregeling te onderbouwen en de invulling van onze burenplicht en maatschappelijke zorgplicht te evalueren.

Ingenieursbureaus Antea Group, Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos hebben onderzoek gedaan naar schade aan kelders en schadeoorzaken.

Lees meer over onderzoek schade en schadeoorzaken 

Adviesbureau AEF heeft onderzoek gedaan naar de lessen die Utrecht kan leren van de schadeafhandeling door de Rijksoverheid in Groningen (gaswinning) en Limburg (overstroming).

Lees meer over onderzoek schadeafhandeling

Onderzoeksbureau Beautiful Lives heeft onderzoek gedaan naar de samenwerking bij kelderherstel en de invulling van onze burenplicht en maatschappelijke zorgplicht.

Lees meer over onderzoek samenwerking en burenplicht

Advies van keldereigenaren

Het gesprek met de keldereigenaren over de samenwerking en kostenregeling bij herstel van kelders is meteen begonnen na het vaststellen van het programmaplan ‘Werk aan de Werf’ in 2021. In de proefperiode tot nu toe zijn met de tijdelijke subsidieregeling de eerste kelders hersteld en ervaringen opgedaan met de samenwerking. Daarnaast zijn keldereigenaren betrokken geweest bij en bevraagd in de onderzoeken. Er is gekozen voor een aanpak van werkenderwijs leren en verbeteren. Op basis van de ervaringen is de aanpak tussentijds steeds bijgesteld.

Na raadpleging van vereniging De Utrechtse Werfkelders (DUW) is begin 2024 een onafhankelijk procesbegeleider aangesteld voor het gesprek over een definitieve kostenregeling. Dat gesprek is één-op-één gevoerd met keldereigenaren, in bijeenkomsten en via de app van de procesbegeleider.

Lees het plan van aanpak voor participatie over de kostenregeling (pdf)

Lees deel 1 van de aanpak en offerte door onafhankelijke procesbegeleider (pdf)

Lees deel 2 van de aanpak en offerte door de onafhankelijke procesbegeleider (pdf)

In maart 2024 waren ongeveer 70 keldereigenaren aanwezig bij een informatiemarkt. Daar zijn de uitkomsten van de onderzoeken gedeeld, de drie varianten van kostenverdeling toegelicht en is gesproken over de verdere vorm en inhoud van de participatie.

Lees het verslag van de informatiemarkt van 27 maart 2024

In april bleek dat een deel van de keldereigenaren de hulp bij het opdrachtgeverschap (‘ontzorgen’)  belangrijker vindt dan de kostenregeling. In samenspraak met vereniging De Utrechtse Werfkelders en de onafhankelijk procesbegeleider is besloten het ontzorgen van keldereigenaren mee te nemen in de gesprekken over de kostenregeling, en dat in mei en juni verder te bespreken. Dat is gebeurd in gesprekken met individuele en groepjes keldereigenaren, onder wie ook een aantal zakelijke keldereigenaren zoals de Universiteit Utrecht, het Utrechts Monumenten Fonds en vastgoedbeheerders. De voorlopige resultaten van die ronde gesprekken zijn eind mei in een informatiemarkt met ongeveer 50 keldereigenaren besproken.

Lees het verslag van de informatiemarkt in mei 2024

Bekijk de informatie die met keldereigenaren is gedeeld (pdf)

Keldereigenaren konden al die tijd (en kunnen nog steeds) reageren en vragen stellen via de participatie (Parta) app. Hier nemen ongeveer 60 keldereigenaren deel aan het gesprek. In deze pagina’s delen we de uitkomsten van de gesprekken.

Keldereigenaren helpen bij kelderherstel

Keldereigenaren hebben veel hulp nodig van de gemeente bij het herstel van hun kelders. Dat hebben we ervaren tijdens de herstelprojecten in de proefperiode, dat komt uit de onderzoeken van AEF en Beautiful Lives en we horen het vaak van keldereigenaren tijdens de gesprekken over de definitieve kostenregeling. De gemeente helpt keldereigenaren nu al op verschillende manieren bij de organisatie en financiering van het kelderherstel. Het is nodig dat de gemeente de keldereigenaren nog meer gaat ontzorgen in het opdrachtgeverschap.

Lees meer over de ondersteuning van keldereigenaren

Kostenregeling

In de gesprekken met keldereigenaren kregen we scherp wat we belangrijk vinden in een kostenregeling en met welke optie we dit het beste voor elkaar kunnen krijgen. Keldereigenaren en wij vinden dat de kostenregeling:

  • eenvoudig en aantrekkelijk is, met lage proces- en uitvoeringskosten
  • vooraf financiële zekerheid geeft
  • niet leidt tot conflicten en juridische procedures

Uit de vergelijking, gesprekken en onderzoeken zien we dat een bijdrage aan de herstelkosten hier het beste op aansluit.

Lees meer over de kostenregeling

Hulp en contact Werven

Telefoon

14 030 

E-mail

werven@utrecht.nl