Kelderherstel in 2025 en verder

De gemeenteraad heeft de uitgangspunten voor de samenwerking bij het herstel van kelders unaniem vastgesteld. Gemeente en keldereigenaren werken de regeling nu samen uit. We mikken op mei 2025 voor een besluit op de uitgewerkte regeling, zodat de uitvoering in het najaar van 2025 kan starten. Op deze pagina leest u wat dit betekent voor keldereigenaren die nu hun kelders herstellen of op het punt staan dat te gaan doen.

Subsidie kelderherstel in 2025

De tijdelijke subsidieregeling blijft van kracht tot de definitieve regeling ingaat; het najaar van 2025. Tot die tijd geldt het volgende:

  • Vanaf 1 maart 2025 kunt u geen subsidie meer aanvragen voor het opstellen van een herstelplan.
  • Keldereigenaren die een herstelplan hebben, kunnen op basis van de tijdelijke regeling alleen nog subsidie aanvragen voor de uitvoering van een herstelplan als zij in 2025 beginnen met het herstel van de kelder.
  • Een subsidiebesluit blijft twee jaar geldig. Keldereigenaren die in 2024 subsidie hebben gekregen voor de uitvoering van een herstelplan, kunnen nog tot en met 2026 gebruik maken van de tijdelijke subsidieregeling.
  • Alle overige kelders die vanaf 2026 worden hersteld, vallen in de nieuwe, definitieve regeling.

Planning kelders 2025

Op dit moment zijn of worden er ongeveer honderd herstelplannen voor kelderherstel opgesteld. Op grond van de beschikbare subsidiepot en de capaciteit is er ruimte om 35 kelders per jaar te herstellen. In 2025 verwachten we deze kelders te herstellen: 4 kelders aan de Kromme Nieuwegracht die meegaan met het herstel van de kluismuren door de gemeente, en ongeveer 30 kelders op de Oudegracht en Nieuwegracht. Bij het herstel van een aantal van deze kelders lopen we alvast vooruit op de nieuwe regeling door de keldereigenaren te ontzorgen in het opdrachtgeverschap.

De eigenaren van deze kelders zijn hierover persoonlijk geïnformeerd. Met de overige keldereigenaren die een herstelplan hebben laten maken, nemen wij vanaf eind 2025 contact op om het herstel van hun kelders voor te bereiden en in te plannen. Verder gaat de gemeente in 2025 voor één rak op de Nieuwegracht het kelderherstel met de keldereigenaren en Eneco voorbereiden.

Keldereigenaren met een herstelplan in 2025

Keldereigenaren met een herstelplan voor hun kelders hebben het recht dit te laten uitvoeren als zij dat in 2025 doen. Heeft u geen bericht van ons ontvangen dat u in de planning staat voor 2025, maar bent u wel van plan uw kelder in 2025 te herstellen? Neem dan contact met ons op via werven@utrecht.nl.

Nu nog subsidie vragen of niet?

Keldereigenaren die overwegen subsidie te vragen voor een herstelplan of uitvoering, geven we nog het volgende mee:

  • Als u subsidie heeft gekregen voor het opstellen van een herstelplan, maar u laat bij nader inzien nu geen herstelplan maken, dan moet u de subsidie terugbetalen.
  • Dat geldt ook voor de subsidie voor het uitvoeren van het herstelplan. Als u subsidie hebt ontvangen voor de uitvoering maar u laat het werk niet doen, dan moet u de subsidie terugbetalen.
  • Kelders die dringend aan herstel toe zijn blijven we met voorrang behandelen, steeds gebundeld in kleine clusters.

Meer weten?

Stel uw vraag aan een van onze omgevingsmanagers via werven@utrecht.nl.

Hulp en contact Werven

Telefoon

14 030 

E-mail

werven@utrecht.nl