Het herstel van alle kelders en muren in het wervengebied duurt nog 25 jaar. Tot 2030 geeft de gemeente voorrang aan eigenaren die hun kelder in 2025 al hadden aangemeld voor herstel.
35 kelders per jaar
Op grond van het beschikbare budget, de capaciteit van de aannemers en het beperken van overlast in de binnenstad kan de gemeente jaarlijks gemiddeld 35 kelders herstellen. De gemeente maakt ieder jaar een planning voor 4 jaar vooruit. De eerstkomende 4 jaar krijgen eigenaren die in 2025 subsidie hadden gevraagd om hun kelders te herstellen, of een aanvraag voorbereidden, voorrang in de planning (mits ze dat zelf ook willen). Want zij hebben al veel tijd, geld en energie gestoken in de voorbereiding voor het herstel van hun kelders.
Planning
In overleg met keldereigenaren heeft de gemeente de planning voor de eerstkomende 2 jaar concreet ingevuld:
- 2025 - 2026: ongeveer 30 eigenaren herstellen de kelder nog zelf met subsidie van de gemeente. Zij beginnen voor 31 december 2025 met het herstelwerk. Het herstel van een aantal van deze kelders loopt door tot in 2026.
- 2026 - 2027: de gemeente herstelt in opdracht van de eigenaren 68 kelders volgens de nieuwe regeling. Dit zijn kelders die er het slechtst aan toe zijn. Dat wil zeggen dat ze zijn gestut of anderszins constructief in slechte staat zijn. Of kelders waarmee logische clusters zijn te maken. De eigenaren van deze kelders zijn persoonlijk over de planning geïnformeerd.
Het college van B en W heeft de planning op 25 november 2025 vastgesteld.
Bekijk welke kelders in de planning zijn opgenomen
Dan zijn er nog keldereigenaren die bezig waren met een subsidieaanvraag, en die hebben aangegeven dat ze liever met voorrang gebruik willen maken van de nieuwe regeling, maar nog niet in de planning voor 2026 – 2027 staan. Bijvoorbeeld omdat andere kelders er slechter aan toe zijn en meer prioriteit krijgen. Begin 2026 gaat de gemeente met deze keldereigenaren in gesprek over herstel in de jaren 2028 – 2029 (met mogelijke uitloop naar 2030). Deze planning maken we bekend in het uitvoeringsplan 2026 – 2030 dat in het voorjaar van 2026 verschijnt.
Een aantal keldereigenaren geeft aan dat zij kunnen wachten op de lange termijnplanning van de gemeente Utrecht waarbij steeds een rijtje kelders wordt hersteld in combinatie met het werk aan de muren, werf, afwatering, kabels en leidingen. Deze keldereigenaren hebben van de gemeente bericht gehad dat zij nu niks hoeven te doen en de gemeente contact opneemt zodra hun kelders aan de beurt zijn.
Geen subsidie meer, maar ontzorgen
Het is sinds 1 oktober 2025 niet meer mogelijk om subsidie te vragen voor het herstel van een werf-kluis- of straatkelder in het wervengebied. De subsidieregeling maakt per 1 januari 2026 plaats voor de ‘regeling herstel kelders wervengebied’, waarbij de gemeente de keldereigenaar ontzorgt. De subsidieregeling blijft tot en met 2026 alleen van kracht om de lopende aanvragen en subsidies af te handelen.
Let op: hebt u een subsidiebeschikking, maar begint u voor 31 december 2025 niet met de uitvoering? Dan voldoet u niet meer aan de subsidievoorwaarden. Maak in januari 2026 geen kosten voor kelderherstel, want u moet eventueel ontvangen subsidie aan de gemeente terugbetalen.
Persoonlijk advies
We hebben gesprekken gevoerd met de keldereigenaren die het voornemen hadden hun kelder zelf te herstellen met de tijdelijke subsidieregeling van de gemeente. Een aantal keldereigenaren lukt het om binnen de gestelde tijd de subsidieaanvraag af te ronden en te starten met herstel. Andere keldereigenaren lukt dat om uiteenlopende redenen niet of geeft alsnog de voorkeur aan de nieuwe regeling. Zij hebben al veel tijd, geld en energie gestoken in een herstelplan en de voorbereiding van de subsidieaanvraag. Daarom krijgen deze keldereigenaren voorrang in de planning. Al deze keldereigenaren hebben persoonlijk advies gekregen over de beste manier om door te gaan met het herstel van hun kelders met gebruik van de nieuwe regeling. Daarbij hebben we gekeken naar de toestand van de kelder (hoe dringend is het herstel vanuit oogpunt van veiligheid en behoud van het erfgoed) en hoeveel haast heeft de eigenaar (b.v. verhelpen lekkage, meenemen bij verbouwing van het pand, eventuele huurders).
Alle andere keldereigenaren hoeven niks te doen. De gemeente werkt vanaf 2030 aan het herstel van rijtjes kelders tegelijk, zo veel mogelijk in combinatie met het werk aan de muren, afwatering, kabels en leidingen. Dat doen we rak voor rak. De gemeente gaat met keldereigenaren in gesprek zodra ze van plan is hun kelders in de planning op te nemen. Als er een dringende noodzaak ontstaat waardoor het nodig is de kelder eerder te herstellen, neem dan contact op met de gemeente via werven@utrecht.nl.